Analiza strony internetowej przy pomocy map ciepła

Bezpłatna konsultacja

Nieustanny rozwój internetu, zmieniające się oczekiwania nabywców i modyfikacje zasad wyszukiwarek zmuszają przedsiębiorców do stosowania różnorodnych technik marketingowych oraz stałego udoskonalania swoich witryn. Nic więc dziwnego, że popularność pewnych narzędzi znacznie wzrosła. W celu optymalizacji wrażeń użytkowników i maksymalnego dostosowania oferty do ich preferencji marki posługują się zaawansowanymi technikami badawczymi, takimi jak heat map. Na czym to polega i czy warto zainwestować w ten środek? Czytaj dalej!

Czym jest heat map?

Bardzo konkurencyjny w obecnych czasach rynek wymaga wykorzystania wielu różnorodnych środków, dzięki którym osiągalne stanie się zdobycie przewagi nad branżowymi rywalami. Okazuje się, że analiza danych dotyczących liczby odwiedzających czy konwersji nie dostarcza wystarczającej ilości danych niezbędnych do opracowania skutecznego planu optymalizacyjnego. Popularnym w ostatnim czasie rozwiązaniem stało się badanie heat map, czyli map kliknięć strony, które w jasny i zrozumiały sposób pokazują zaangażowanie użytkowników w poszczególne obszary witryny. Heat map pozwala identyfikować miejsca, które cieszą się największym zainteresowaniem odbiorców oraz badać najczęściej klikane przez nich elementy.

Heat map ma postać zrzutu ekranu z naniesionymi na niego kolorami od czerwonego, przez żółty, niebieski i zielony, aż po fioletowy. Podczas gdy obszary o najcieplejszym zabarwieniu wskazują na duże zaangażowanie odbiorców, elementy o barwie zimnej, tj. w kolorze niebieskim czy fioletowym, świadczą o niewielu interakcjach z tymi miejscami.

Rodzaje map ciepła

Istnieją trzy podstawowe rodzaje map ciepła, których analiza dostarcza bardzo ważnych informacji dotyczących różnorodnych funkcji.

  • move heat map – pozwala sprawdzić, jak użytkownicy analizują witrynę wzrokiem i na jakich obszarach skupiają się najbardziej;
  • scroll heat map – wskazuje miejsca, w których użytkownicy przesuwają witrynę za pomocą myszki. Pozwala to określić, do jakich treści docierają najczęściej;
  • click heat map – prezentuje najczęściej klikane linki, przyciski i inne interaktywne elementy.

Dlaczego warto używać heat map?

Mapy ciepła to doskonały sposób na badanie zachowań osób odwiedzających witrynę. Co więcej, heat map okazuje się doskonałym wsparciem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, gdyż jej analiza wskazuje elementy, które nie są do końca skuteczne i na które warto zwrócić szczególną uwagę. Czynnik ten sprzyja ponadto generowaniu konwersji oraz pozwala dostosować zawartość strony pod kątem wrażeń użytkowników. Istnieje jednak kilka konkretnych aspektów, dla których analiza heat map okazać się może kluczem do sukcesu marki online.

Badanie zachowań konsumentów

Najbardziej angażujące obszary wskazane na mapie ciepła pozwalają lepiej zaprojektować układ treści oraz umieścić kluczowe elementy, takie jak wezwania do działania, w sprzyjających klikalności miejscach. Heat map pokazuje ponadto, jak daleko sięga wzrok konsumentów, co umożliwia dostosowanie długości treści i formatu tekstu do ich preferencji.

Optymalizacja responsywnego projektu

Podstawą każdej strategii SEO jest optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych. Mapa ciepła przedstawia szereg istotnych danych odnoszących się do przyjazności projektu witryny dla użytkowników smartfonów czy tabletów. Co więcej, pozwala sprawdzić, czy dotarcie do najistotniejszych informacji nie wymaga zbyt dużo czasu, a znalezienie najważniejszych treści jest wystarczająco intuicyjne.

Identyfikacja błędów

Analiza heat map umożliwia również identyfikację obszarów, które nie spełniają swojej roli. Mowa tu na przykład o błędnych linkach czy niedziałających przyciskach call to action. Trzeba bowiem pamiętać, że rozczarowany użytkownik podczas poszukiwań prawdopodobnie pominie witrynę, która kiedyś go zawiodła.

Optymalizacja nawigacji

Zachowanie użytkowników w odniesieniu do przycisków CTA lub linków zewnętrznych to bardzo ważna informacja. Mapa ciepła pozwala zlokalizować elementy, które są mało widoczne, niefunkcjonalne lub nawet całkowicie ukryte. Nawigacja w witrynie to bardzo ważny element, który analiza heat map pozwala zoptymalizować.

Narzędzia umożliwiające tworzenie map

Wiedząc już, czym są mapy ciepła i dlaczego warto wykorzystać je w swojej strategii optymalizacyjnej, zastanawiasz się pewnie, gdzie ich szukać. Istnieje kilka przydatnych narzędzi, dzięki którym bez problemu wygenerujesz heat map i poddasz ją dokładnej analizie.

Heat map HotJar

Jest to jedno z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia map ciepła. Heat map HotJar umożliwia generowanie map kliknięć oraz oferuje wiele przydatnych funkcji, takich jak nagrania, informacje o zadowoleniu odbiorców i ankiety dotyczące ich wrażeń. Istotną zaletą jest także możliwość porównywania wyników w czasie, co okazuje się przydatne podczas monitorowania skuteczności wprowadzanych zmian.

Microsoft Clarity

Jest to darmowe narzędzie umożliwiające tworzenie scroll map, a nawet obrazowanie sesji użytkowników. Ważną cechą Microsoft Clarity jest możliwość filtrowania wyników na podstawie wielu kryteriów. Pozwala to maksymalnie zawęzić badaną grupę odbiorców, co okazuje się przydatne podczas późniejszej optymalizacji UX.

Microsoft Clarity vs HotJar – co wybrać?

Microsoft Clarity i heat map HotJar, mimo iż są bardzo podobne, nieco się od siebie różnią. Istotną cechą przemawiającą na korzyść HotJar jest bez wątpienia łatwość obsługi. Niestety, podczas gdy narzędzie Microsoft jest całkowicie darmowe, za korzystanie z HotJar trzeba zapłacić. Co więcej, Microsoft Clarity, mimo iż nie posiada tak wielu funkcji jak jego przeciwnik w tym zestawieniu, wyświetla obrazy podczas nagrań, co jest jego bezsporną zaletą.

Pojawia się więc pytanie: Microsoft Clarity vs HotJar – co wybrać? Jak zwykle odpowiedź nie jest jednoznaczna. Oba narzędzie posiadają bowiem zarówno wiele wad, jak i zalet. Jeśli jednak prowadzisz dużą witrynę, funkcje oferowane przez HotJar będą dla Ciebie najlepszą formą analizy zachowań użytkowników. Natomiast w przypadku gdy masz małą firmę i ograniczony budżet, narzędzie Microsoftu będzie najkorzystniejszym wyborem. Pamiętaj, że warto wykorzystać wiele opcji, aby na własnej skórze przekonać się, która przynosi lepsze wyniki. Jedno jest jednak pewne, heat map to doskonałe źródło informacji na temat wydajności witryny. Badanie map ciepła powinno być więc elementem każdej współczesnej strategii optymalizacyjnej!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.