Analiza nagrań w badaniach UX

Analiza nagrań w badaniach UX

Bezpłatna konsultacja

Każdy właściciel strony internetowej wie, jak ważna jest dbałość o doświadczenia odbiorców. Istnieje bowiem nikła szansa, że niezadowolony z funkcjonalności witryny użytkownik zdecyduje się na dokonanie konwersji. Konieczne jest zatem ustalenie, jakie czynniki pozytywnie wpływają na wrażenia osób odwiedzających stronę. Doskonałym na to sposobem jest analiza nagrań UX! Sprawdź, co warto wiedzieć na ten temat.

Czym jest UX?

User Experience to zestaw doświadczeń towarzyszących użytkownikom podczas korzystania ze strony internetowej. Jako że czynnik ten ma istotny wpływ na sukces witryny, właścicielom stron zależy na jego maksymalnej optymalizacji pod kątem UX.

Dostosowanie strony internetowej do potrzeb i oczekiwań grupy docelowych odbiorców opiera się przede wszystkim na zidentyfikowaniu i naprawieniu wszelkich błędów technicznych, usprawnieniu funkcjonalności oraz stworzeniu czytelnej struktury treści i intuicyjnej nawigacji. Na przestrzeni ostatnich lat istotnym aspektem stała się również optymalizacja mobilna, gdyż większość użytkowników korzysta obecnie z telefonów komórkowych. Dostosowanie witryny do ich warunków powinno być zatem priorytetem każdego właściciela strony internetowej.

Aby jednak opracować skuteczną strategię optymalizacyjną i obrać właściwy kierunek swoich działań marketingowych, należy ustalić, z jakim odbiorem spotykają się poszczególne elementy witryny. W tym miejscu pojawia się analiza nagrań UX.

Dlaczego warto testować użyteczność?

Jak już wspomniano, UX to bardzo ważny element każdej strategii optymalizacyjnej. Opracowanie witryny dostosowanej do potrzeb i preferencji użytkowników bardzo korzystnie wpływa na jej pozycjonowanie i sprawia, że szanse na uzyskanie konwersji znacznie rosną. Aby jednak stworzyć przyjazny odbiorcom projekt strony internetowej, konieczne jest przeprowadzenie dokładnych badań i zidentyfikowanie zarówno elementów, które przynoszą pożądane efekty, jak i tych mniej sprawnych.

Istnieje wiele sposobów testowania użyteczności witryny. Od badań fokusowych, przez indywidualne ankiety, aż po nieco bardziej skomplikowane procesy, takie jak eyetracking. Aby dojść do wiarygodnych wniosków i nie przeoczyć żadnych ważnych informacji, ważne jest dokładne dokumentowanie przebiegu badania. Przydatna okazać się wówczas może analiza nagrań. Na czym polega? Sprawdźmy!

Na czym polega analiza nagrań UX?

Istnieje wiele sposobów na dokumentowanie wyników badania. Odręczne notatki, zdjęcia czy zgromadzone ankiety to tylko kilka przykładowych form kompletowania uzyskiwanych rezultatów. Jedną z najlepszych okazuje się jednak zapisywanie efektów w formie wideo. Analiza nagrań umożliwia bowiem dokładne zbadanie poszczególnych zachowań respondentów oraz pozwala przyjrzeć się faktom, które podczas rzeczywistego spotkania nie były zauważalne. Prowadzi to do bardziej rzetelnych, trafnych oraz przydatnych wniosków, które można z powodzeniem wykorzystać podczas opracowywania planu optymalizacyjnego pod kątem UX.

Analiza nagrań UX – dlaczego jest ważna?

Analiza nagrań w badaniach UX to doskonałe narzędzie, które ułatwia wyciąganie prawidłowych wniosków i formułowanie wiarygodnych tez. Przyjrzyjmy się bliżej głównym zaletom budowania strategii optymalizacyjnej na podstawie nagrań badań UX:

  • analiza nagrań pozwala uzyskać więcej informacji, pogłębić trafność wniosków oraz poszerzyć zakres obserwacji, dzięki czemu opracowanie skutecznego planu optymalizacyjnego jest o wiele łatwiejsze;
  • metoda ta umożliwia przyjrzenie się wynikom z innej perspektywy i zidentyfikowanie szczegółów, które wcześniej nie zostały wzięte pod uwagę;
  • analiza nagrań UX jest świetnym sposobem na przygotowanie się do kolejnych testów, dobranie właściwych technik badawczych oraz narzędzi pomiarowych.

Trzeba też wspomnieć, że poza walorami czysto użytkowymi, analiza nagrań ma również inną istotną zaletę, która usprawnia prosperowanie organizacji. Pozwala ona bowiem tworzyć materiały edukacyjne i zwiększać świadomość pracowników, dzięki czemu ich działania w zakresie optymalizacji pod kątem User Experience są o wiele skuteczniejsze.

Jak każde inne narzędzie, opieranie się na nagraniach badań również ma kilka wad, których warto być świadomym. Jedną z nich jest bez wątpienia dyskomfort badanego, który wiedząc, że jest nagrywany, może podejmować działania sprzeczne z jego intuicją. Co więcej, wykorzystanie tej techniki stwarza konieczność przeprowadzenia dodatkowych prac związanych z opracowywaniem wyników i kategoryzowaniem rezultatów, co znacznie wydłuża czas tego przedsięwzięcia.

Mimo tych kilku wad analiza nagrań w badaniach UX wydaje się być bardzo przydatnym narzędziem. Optymalizacja pod kątem User Experience jest niezwykle ważnym elementem każdej strategii marketingowej online, a bez przeprowadzenia dokładnych testów przedsięwzięcie to bez wątpienia nie będzie wystarczająco skuteczne.

Podsumowanie

Analiza nagrań UX to niemałe przedsięwzięcie. Stworzenie odpowiednich warunków i aranżacja otoczenia, które pozwoli respondentom swobodnie działać, wymaga nieco czasu i zaangażowania. Niemniej jednak badanie użyteczności jest bardzo ważnym aspektem, który umożliwia podjęcie odpowiednich działań optymalizacyjnych. Niestety dostrzeżenie drobnych szczegółów i wyciągnięcie właściwych wniosków podczas krótkiej sesji często okazuje się niemożliwe. Z pomocą przychodzi jednak analiza nagrań. Kilkukrotne przejrzenie zachowań użytkowników i zwrócenie uwagi na czynniki, które wcześniej nie zostały dostrzeżone, to doskonały sposób na zrozumienie skłonności do konwersji oraz formułowanie trafniejszych konkluzji. Zapisane w formie audiowizualnej wyniki dają ponadto możliwość przejrzenia ich w przyszłości i porównania z aktualnymi spostrzeżeniami, dzięki czemu łatwiej jest ustalić skuteczność strategii optymalizacyjnej i zidentyfikować elementy, które nie przynoszą pożądanych rezultatów.

Zrozumienie zachowań użytkowników to niezwykle ważny aspekt każdej strategii marketingowej. Jako że ustalenie potrzeb i oczekiwań grupy docelowej jest niezbędnym elementem wszelkich działań optymalizacyjnych, analiza nagrań UX powinna być priorytetem każdego współczesnego przedsiębiorcy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.