Agencja reklamowa czym się zajmuje?

Agencja reklamowa czym się zajmuje?

Bezpłatna konsultacja

Warto zastanowić się nad tym, jakiego rodzaju przedsiębiorstwem jest agencja reklamowa. Zanim na tym się skupimy, niezbędne jest poznanie przykładowej definicji tego biznesu.

Warto zastanowić się nad tym, jakiego rodzaju przedsiębiorstwem jest agencja reklamowa. Zanim na tym się skupimy, niezbędne jest poznanie przykładowej definicji tego biznesu.

Agencja reklamowa to podmiot, który oferuje usługi związane z marketingiem oraz reklamą. Wybrane agencje mogą współpracować z klientami z wielu branży lub skoncentrować się tylko na współpracy z podmiotami z danego sektora. Wówczas mówimy o agencji reklamowej specjalizującej się w jakimś sektorze lub niszy.

Agencje reklamowe odpowiadają przede wszystkim za wsparcie działań marketingowych klientów oraz pomoc w realizacji ich celów biznesowych i finansowych. Poszczególne agencje reklamowe mogą dzielić się także ze względu na zakres swojej oferty oraz posiadanego doświadczenia. Poniżej znajduje się podstawowy podział agencji reklamowych ze względu na zakres świadczonych przez nie usług.

Agencje 360 lub „full service”

W ten sposób określa się agencje marketingowe, które świadczą kompleksowy zakres usług, czyli są w stanie obsłużyć klientów w ramach koncepcji 360. Najczęściej mowa o dużych agencjach, w których szeregach znajdują się doświadczeni eksperci w zakresie różnych kanałów komunikacji reklamowej i ich obsługi. Taki podmiot z powodzeniem poradzi sobie z reklamą telewizyjną, internetową, radiową, prasową czy zewnętrzną, a przede wszystkim skutecznie je ze sobą połączy.

Agencje internetowe i interaktywne

Podmioty te specjalizują się w reklamie internetowej, czyli w szeroko rozumianym e-marketingu. W ramach swoich usług mogą oferować m.in.: kampanie SEO, kampanie w kanałach online, tworzenie i obsługę stron internetowych, obsługę kanałów social media, kampanie link buildingowe, e-mailowe i inne.

Agencje SEO, SEM

To rodzaj agencji marketingowych, które specjalizują się w obsłudze marketingu w wyszukiwarkach internetowych oraz w pozycjonowaniu witryn. Specjaliści takiej firmy zadbają o optymalizację strony internetowej, jej połączenie z innymi kanałami komunikacji oraz pozycjonowanie. Bardzo często agencje SEO posiadają także doświadczenie w realizacji kampanii opartych o linki sponsorowane.

Agencje kreatywne

Według najprostszej definicji agencje kreatywne to połączenie specyfiki klasycznej agencji reklamowej oraz agencji PR. W zakresie świadczonych usług posiadają one działania z kilku obszarów i podchodzą do marketingu w sposób innowacyjny, a często – nieszablonowy.

Agencje PR

Podmioty tego typu odpowiadają za komunikację wizerunkową klientów oraz dbają o budowanie i utrzymanie pozytywnego wizerunku publicznego firmy lub jednostki. W ramach swoich działań wspierają także wzrost świadomości i rozpoznawalności marki na rynku.

Agencje social media

Agencje social media odpowiadają za prowadzenie kont firmowych w mediach społecznościowych, w tym m.in.: na Facebooku, Instagramie, TikToku, Twitterze, LinkedIn i Pintereście. Ponadto agencje dbają także o przeprowadzanie kampanii reklamowych w mediach społecznościowych.

Agencje eventowe

To specyficzny typ agencji, które specjalizują się w organizacji eventów. Mogą to być imprezy okolicznościowe, imprezy firmowe, konferencje, targi, kolacje branżowe, czy też wyjazdy integracyjne. Agencja dba o zapewnienie bezpiecznego przebiegu wydarzenia oraz atrakcje towarzyszące, w tym m.in.: aktywności sportowe lub występy muzyczne i komediowe.

Agencje brandingowe

Ostatnim typem agencji, który krótko chcielibyśmy opisać, są agencje brandingowe. Specjalizują się w budowaniu marki i jej promocji. W zakresie usług takiego podmiotu można znaleźć m.in.: tworzenie logotypów, tożsamości wizualnej firmy, projektów opakowań, wzorów stanowisk wystawienniczych, czy też prowadzenie analizy konkurencyjnej.

Agencja reklamowa - czym się zajmuje?

Warto zastanowić się nad tym, czym zajmuje się agencja reklamowa na co dzień. Zakres obowiązków agencji reklamowej wobec klienta może być bardzo różny. Wszystko zależy od indywidualnych ustaleń na linii klient – przedstawiciele agencji oraz od bieżących potrzeb klienta, które z czasem mogą ewoluować. Agencje marketingowe mogą zagwarantować kompleksową obsługę klienta w zakresie promocji i reklamy lub też realizować tylko wybrane działania na zlecenie.

Podstawowy zakres usług agencji reklamowej opiera się na projektowaniu i realizacji reklam, a także na tworzeniu profesjonalnych media planów dla klientów. Do tego warto doliczyć także takie usługi jak:

  • zarządzanie budżetem reklamowym klienta;
  • analiza rynku;
  • analiza skuteczności reklamy i wprowadzanie korekt;
  • dobór środków przekazu reklamowego;
  • tworzenie strategii promocyjnej;
  • wprowadzenie nowych produktów lub brandów na rynek.

To tylko podstawowe zadania, których realizacją zajmują się nowoczesne agencje reklamowe. Działania agencji reklamowych różnią się trochę od tego, czym zajmują się agencje interaktywne. Te pierwsze większy nacisk kładą na bardziej tradycyjne metody komunikacji.

Agencja interaktywna - czym się zajmuje?

Zakres usług świadczonych przez agencję interaktywną może nieco odbiegać od tych, które do zaoferowania mają agencje reklamowe. Te ostatnie najczęściej skupiają się tylko na reklamie i tematach z nią związanych. Agencje interaktywne to podmioty, które ewoluowały z klasycznych agencji reklamowych. Główne spektrum działań agencji interaktywnej znajduje się w przestrzeni online. Specjaliści takiej firmy dbają m.in.: o realizację założeń biznesowych klientów, kreują przekaz reklamowy i wizerunkowy, prowadzą i obsługują reklamy online, tworzą content i grafiki, a także umiejętnie łączą kilka kanałów komunikacji internetowej. W ten sposób są w stanie podbić jakość przekazu oraz zwiększyć efekty działań promocyjnych klienta.

Agencja interaktywna – czym się zajmuje? Odpowiadając na to pytanie, można posłużyć się tylko jednym zdaniem. Podmiot ten zajmuje się szeroko pojętym marketingiem internetowym i łączy ze sobą wszystkie działania związane z takimi aspektami jak: e-PR, budowanie stron internetowych, pozycjonowanie SEO, SEM, UX, obsługa e-commerce oraz tworzenie i zarządzanie reklamami internetowymi. Z tej definicji można wyłapać podstawowe różnice, które występują między klasycznymi agencjami reklamowymi i ich następcami, czyli agencjami interaktywnymi.

Co wziąć pod uwagę w trakcie wyboru agencji reklamowej?

Zanim klient zdecyduje się na wybór konkretnej agencji reklamowej, powinien dokładnie przeanalizować dostępne opcje. Warto wybrać kilku potencjalnych partnerów do współpracy oraz zweryfikować ich doświadczenie, poziom komunikacji i pomysł promocji danego produktu lub usługi. Przed podjęciem finalnej decyzji rekomenduje się sprawdzić:

  • rodzaj i poziom kontaktu z opiekunem ze strony agencji – przy takiej współpracy niezbędne jest wzajemne zrozumienie oraz złapanie wspólnego flow;
  • zaangażowanie i pomysły agencji – jeżeli dojdzie do sytuacji, że agencja chce pracować tylko na naszych pomysłach lub we wszystkim się z nami zgadza, to może to być powód do niepokoju. Dobra agencja weźmie odpowiedzialność na swoje barki i zaproponuje od siebie coś ekstra;
  • formę rozliczenia – bardzo istotnym aspektem we współpracy z agencją marketingową jest forma rozliczenia. Przyjęło się, że rozliczenie następuje w formie okresowego abonamentu, płatności z góry lub za efekty. Różne sposoby płatności mogą się przeplatać i warto ustalić to indywidualnie. Jeżeli agencja żąda zapłaty całej sumy, zanim przystąpi do pracy, to warto poddać ją ponownej weryfikacji;
  • udokumentowane portfolio i doświadczenie – we współpracy z agencją reklamową warto wziąć pod uwagę doświadczenie jej ekspertów. Poza nim miarą sukcesów jest także udokumentowane portfolio klientów i kampanii reklamowych. To potwierdzenie jakości świadczonych przez agencję usług;
  • doświadczenie w zarządzaniu budżetem reklamowym – przedstawiciele agencji reklamowej odpowiadają za racjonalne i skuteczne wydatkowanie budżetu reklamowego klienta, dlatego muszą mieć w tym aspekcie doświadczenie. Środki reklamowe mogą być rozkładane na różne kanały, gdzie specyfika wydatkowania będzie inna. Umiejętne zarządzanie budżetem pozwoli na efektywne jego wykorzystanie i zwiększenie skuteczności przekazów reklamowych;
  • zakres świadczonych usług – bardzo ważny jest także zakres świadczonych usług przez agencję reklamową. Czym się zajmuje i jakie ma sukcesy? Nie każda agencja będzie w stanie zrealizować kompleksową współpracę, a czasem klienci potrzebują wsparcia w określonej niszy, która także nie znajduje się w kompetencjach ekspertów wybranej agencji. Zweryfikuj to przed podpisaniem umowy i sprawdź, czym zajmuje się agencja reklamowa, którą wybrałeś;
  • dobry stosunek ceny do jakości świadczonych usług – wpływ na decyzje klientów ma także cena. Nie powinniśmy stawiać na najniższe oferty, a bardziej wiarygodnym wyznacznikiem jest dobry stosunek ceny do jakości świadczonej przez agencję usługi.

Podejmij decyzję po analizie

Po analizie tych parametrów można podjąć świadomą decyzję o podjęciu współpracy z konkretną agencją. W przypadku takiej współpracy, większość efektów można ocenić dopiero po pewnym czasie, jednak powinien on być ustalony już na początku wspólnego działania, aby w przyszłości nie dochodziło do nieporozumień. Realizacja założeń współpracy powinna być weryfikowana cyklicznie, a na etapie projektowania i realizacji kampanii reklamowych wprowadza się jeszcze niezbędne korekty.

Czy warto współpracować z agencją reklamową?

Czy prowadząc firmę, warto skorzystać z usług zewnętrznej agencji reklamowej? Oczywiście, że tak. Dzięki temu można scedować profesjonalne usługi reklamowe i marketingowe na specjalistów, dzięki czemu budżet reklamowy będzie wydawany skuteczniej, a przedsiębiorca odzyska cenny czas. Mało firm jest w stanie utrzymywać rozbudowane działy marketingu i reklamy, dlatego nie sposób pokryć wszystkich potrzeb własnymi zasobami. Nawet największe firmy, w tym korporacje, korzystają z usług zewnętrznych agencji. Dzieje się tak, ponieważ opłaca im się to pod względem finansowym i czasowym.

Zewnętrzne wsparcie to także spojrzenie na nasz biznes z innej perspektywy, dzięki czemu łatwiej o skuteczne i kreatywne pomysły oraz stworzenie strategii promocyjnej szytej na miarę. Między innymi to sprawia, że warto postawić na współpracę z agencją reklamową i zaufać profesjonalistom. Realizacja usług reklamowych i wizerunkowych we własnym zakresie może być mniej efektywna i sprawi, że przedsiębiorca nie będzie miał wystarczająco dużo czasu na realizację podstawowych usług, które przynoszą mu dochód. Wybór dobrej jakości agencji reklamowej, to gwarancja dbałości o budżet klienta oraz wymiernych sukcesów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.