Zapytaj o ofertę
Czym jest User Experience (UX)?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym jest User Experience (UX)?

Czym jest User Experience (UX)?

10 min. czytania

Optymalizacja pod kątem wrażeń odbiorcy zorientowana jest na wrażenia i emocje, jakie towarzyszą mu podczas korzystania ze strony internetowej, sklepu online, aplikacji lub innego podobnego produktu.

Czym jest projektowanie doświadczeń użytkownika?

User Experience (w skrócie UX) to ogół wrażeń i reakcji, jakie towarzyszą użytkownikowi podczas korzystania z produktu. Najczęściej termin ten odnosi się do stron WWW oraz sklepów internetowych. Projektowanie UX powinno być nastawione na odbiorcę

Kim jest i czym zajmuje się UX designer?

To osoba, która projektuje rozwiązania na stronie WWW lub w sklepie internetowym, aby spełniały one wszystkie oczekiwania i potrzeby odbiorców, a tym samym pomagały firmie realizować założone cele.

Projektowanie User Experience - o czym trzeba pamiętać?

Użytkownicy w centrum zainteresowania

Stawianie odbiorców na pierwszym miejscu oznacza, że należy wziąć pod uwagę ich oczekiwania, problemy, zachowania i przyzwyczajenia, ale źródłem tych informacji nie mogą być wyłącznie przypuszczenia.

Cele odbiorcy

Strategia marketingowa nastawiona na UX design powinna realizować założenia przedsiębiorstwa poprzez odpowiadanie na potrzeby odbiorców i pomaganie im w osiągnięciu swoich celów. Optymalizacja serwisu internetowego pod kątem User Experience to strategia, która przynosi obopólne korzyści.

Dlaczego wrażenia odbiorców są tak ważne?

Wrażenia odbiorców, UX, to obecnie podstawa działań marketingowych w Internecie. Bez dbałości o nie sukces nie jest możliwy. To właśnie one decydują o tym, jaka będzie jego reakcja po wejściu na stronę.

Firma musi pokazać się z jak najlepszej strony w każdym obszarze, aby produkt wzbudzał pozytywne odczucia. Ważne jest projektowanie interakcji z użytkownikiem, budowanie jego zaufania, a także wzbudzanie w nim chęci pozostania w tej relacji na dłużej.

SEO to nie wszystko

SEO, czyli optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki, to podstawa działań marketingowych w sieci. Aby klienci mogli wejść na stronę i zainteresować się produktami lub usługami, najpierw muszą wiedzieć o istnieniu firmy.

Skuteczna strategia pozyskiwania klientów powinna składać się z (przynajmniej) dwóch głównych etapów: SEO oraz UX.

W czym pomoże projektant UX?

Optymalizacja User Experience

Projektowanie interfejsów serwisów internetowych, bazując na unikalnych potrzebach i zachowaniach grupy docelowej, pozwala zoptymalizować wrażenia odbiorcy, zachęca do interakcji i skorzystania z oferty firmy.

Kreowanie profesjonalnego wizerunku marki

Firma powinna przede wszystkim reagować na stale zmieniające się potrzeby potencjalnych klientów. Badanie, a następnie wprowadzenie odpowiednich modyfikacji i nowych rozwiązań w serwisie internetowym to z pewnością skuteczny sposób na wyrobienie sobie dobrej reputacji.

Budowanie zaufania odbiorców

Konsumenci nie chcą korzystać z usług firmy, do której nie mają zaufania. Optymalizacja strony w oparciu o doświadczenie użytkownika pokazuje im, że firma zwraca uwagę na to, czego chcą i doskonale rozumie ich problemy.

Pełne wykorzystanie możliwości serwisu internetowego

Strategia UX design, poprzedzona szczegółowym badaniem gruntu, pozwala wyeliminować błędy, które zniechęcają odbiorców do podjęcia akcji, a także wykorzystać pełny potencjał serwisu internetowego i sprawić, aby pozyskany ruch nie został zmarnowany.

Czy User Experience mają wpływ na pozycję strony w Google?

Z Google w Polsce korzysta ponad 95% wszystkich użytkowników Internetu, przez co jest ona liderem, który zostawia daleko w tyle inne wyszukiwarki. Dlatego o branży UX i pozycjonowaniu praktycznie zawsze mówi się właśnie w kontekście Google.

Czym są organiczne wyniki wyszukiwania i jakie czynniki decydują o ich kolejności?

Wyniki organiczne lub inaczej naturalne to wszystkie linki, które pojawiają się na stronie SERP dzięki działaniom pozycjonera. O kolejności wyświetlania wyników naturalnych decyduje: optymalizacja strony pod kątem technicznym, linkowanie zewnętrzne, wartościowy i bogaty content, zaufanie wyszukiwarki do domeny, wiek i historia domeny, dopasowanie do innych czynników rankingowych Google.

Ponadto na pozycję w wynikach wyszukiwania mają wpływ wrażenia odbiorcy, mimo że nie są oficjalnie przedstawiane jako czynnik rankingowy.

User Experience a współczynnik konwersji

Konwersja to akcja oczekiwana przez właściciela witryny, wykonana przez użytkownika w serwisie internetowym, która jest odpowiedzią na kierowane w jego stronę działania. Chodzi przede wszystkim o przekształcenie użytkownika biernego w użytkownika czynnego.

Współczynnik konwersji mówi właścicielowi serwisu o tym, ilu odwiedzających jej dokonało, czyli ilu użytkowników biernych przekształciło się w czynnych.

Konwersja na stronie i w sklepie internetowym

Na stronie firmowej oczekiwanymi akcjami mogą być: przejście do kolejnej podstrony, kliknięcie linku prowadzącego np. do artykułu na blogu, wyświetlanie materiału wideo, wypełnienie formularza/ ankiety, wysłanie wiadomości/ wykonanie telefonu do firmy, zapisanie do newslettera, kliknięcie baneru reklamowego, pobranie e-booka, rejestracja konta.

Każda z wymienionych postaci konwersji może być również oczekiwana w przypadku sklepu internetowego.

Błędy, które w największym stopniu wpływają (negatywnie) na współczynnik konwersji, to wolno ładująca się strona i zbyt skomplikowany proces wykonania jakiegoś zadania.

Wrażenia odbiorcy a wymagania wyszukiwarki Google

Page Experience – co to jest i jaki ma związek z UX?

To zestaw wskaźników i rekomendacji używanych przez algorytmy wyszukiwarki Google do wartościowania serwisów internetowych, a dokładniej – do jego oceny pod kątem UX. W jego skład wchodzą następujące aspekty.

Core Web Vitals

Są to wskaźniki dotyczące głównie szybkości ładowania strony, interaktywności witryny oraz stabilności wizualnej.

Mobile first index

Wyszukiwarka Google w pierwszej kolejności bierze pod uwagę mobilną wersję strony. Duży nacisk kładziony na responsywny design wynika z tego, że coraz więcej ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych.

Bezpieczeństwo

Na stronach dobrze zoptymalizowanych pod kątem User Experience powinien zostać wdrożony certyfikat SSL.

Eliminacja reklam

Page Experience obejmuje wyeliminowanie drażniących, nachalnych reklam.

Wrażenia odbiorców a content marketing

Za pomocą treści można kreować wizerunek marki, budować zaufanie odbiorców, wspierać pozycjonowanie strony, pozyskiwać wartościowy ruch, a także sprzedawać swoje produkty lub usługi, czyli generować konwersję.

Spójność danych

Wyszukiwarka Google bardzo nie lubi, gdy dobrane słowa kluczowe lub informacje zawarte w meta tytułach, meta opisach czy adresach URL sugerują, że na stronie znajduje się coś innego niż w rzeczywistości. W ten sposób zwiększa się współczynnik odrzuceń.

Czym charakteryzuje się strona zoptymalizowana pod kątem User Experience?

Użyteczność – serwis powinien być prosty w obsłudze i wygodny. Przy projektowaniu trzeba zastanowić się, czy wszystkie katalogi są odpowiednio opisane, czy linki prowadzą do działających podstron, a także, czy pierwsze korzystanie z serwisu będzie komfortowe.

Funkcjonalność – strona nastawiona na potrzeby odbiorców. Musi zawierać rozwiązania pasujące do jasno zdefiniowanej grupy docelowej, pomagać odbiorcom wykonywać zamierzone przez nich zadania.

Atrakcyjność – serwis internetowy powinien być estetyczny, minimalistyczny i spójny z wizerunkiem marki.

Wiarygodność – związana jest z budowaniem zaufania odbiorcy. Warto umieścić na stronie informacje na temat firmy i dane teleadresowe.

Łatwość znalezienia – użytkownicy muszą z łatwością odnaleźć pożądany produkt, a także mieć łatwy dostęp do informacji, których szukają.

Wartość strony – oznacza, że produkt cyfrowy spełnia wszystkie potrzeby odbiorcy, czyli w atrakcyjny sposób pomaga mu osiągnąć cele, jakie sobie założył jeszcze przed odwiedzeniem serwisu.

Dostępność – każda osoba należąca do grupy docelowej będzie mogła z niego bez problemu skorzystać.

Badanie wrażeń odbiorców – na czym polega?

To nieodłączny element procesu projektowania i tworzenia interaktywnych produktów cyfrowych, takich jak strony WWW lub sklepy internetowe. Obejmuje badanie zachowań i potrzeb grupy docelowej, a także sprawdzanie istniejącego już serwisu pod kątem funkcjonalności i wszystkich innych cech opisanych w poprzedniej sekcji.

Wynikiem badania są wskazówki i rekomendacje, które pozwalają m.in.: wyeliminować wszelkie błędy dotyczące użyteczności strony, zwiększyć zadowolenie odbiorców, poprawić współczynnik konwersji.

Kiedy należy przeprowadzić badanie UX?

Taką analizę warto przeprowadzić, gdy: strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania, generuje duży ruch, ale nie przekłada się to na współczynnik konwersji; właściciel strony notuje wysoki współczynnik odrzuceń; strona wymaga przebudowy i wdrożenia nowocześniejszych rozwiązań; strona lub sklep internetowy nie spełniają swojego zadania i nie pomagają realizować celów biznesowych firmy.

Korzyści z przeprowadzenia badań UX

Największe korzyści analizy zachowań internautów oraz weryfikacji strony to: wykrycie problemów z użytecznością strony, szczegółowe poznanie potencjalnych klientów, zwiększenie satysfakcji odbiorców, identyfikacja mocnych stron serwisu i możliwości rozwoju, zwiększenie współczynnika konwersji, zmniejszenie współczynnika odrzuceń, maksymalne wykorzystanie pozyskanego ruchu na stronie.

Metody badania wrażeń odbiorców

Analiza heurystyczna

Analiza heurystyczna, czyli ekspercka analiza funkcjonalności strony, polega na sprawdzeniu serwisu, bazując na dobrych praktykach tworzenia stron internetowych oraz na wiedzy i doświadczeniu osoby przeprowadzającej badanie. Najczęściej stosowaną jest lista 10 heurystyk Nielsena, opracowana w 1990 roku.

Card Sorting

Metoda ta polega na układaniu poszczególnych elementów w grupy, a jej celem jest określenie hierarchii podstron. Dzięki niej możliwe jest zaprojektowanie serwisu, który będzie w intuicyjny sposób pozwalał użytkownikom na poruszanie się po nim.

Eyetracking

Polega na obserwowaniu i analizowaniu ruchu gałek ocznych osoby korzystającej z serwisu internetowego, aby poznać wzorce poruszania się po poszczególnych podstronach oraz elementach serwisu i na tej podstawie zaprojektować stronę zoptymalizowaną pod kątem doświadczenia użytkowników.

Grupy fokusowe

Grupy fokusowe polegają na prowadzeniu i obserwowaniu dyskusji pomiędzy użytkownikami. Przydają się do sprawdzenia użyteczności istniejącego już serwisu, ale również do zebrania pomysłów na nowe rozwiązania.

Zdalne badania z użytkownikami

Polegają na obserwacji zachowań użytkowników podczas korzystania z serwisu i wykonywania konkretnych zadań, jednak wszystko odbywa się zdalnie.

Testy A/B

Testy A/B polegają na stworzeniu dwóch różnych wersji poszczególnych elementów lub całego serwisu, a następnie zbadanie reakcji i zachowań odbiorców. Na ich podstawie eksperci przeprowadzający badanie weryfikują, która wersja serwisu w większym stopniu odpowiada na potrzeby użytkowników i spełnia ich oczekiwania.

Błędy UX na stronie WWW

Brak wersji mobilnej i wolno ładująca się strona

Wszystkie elementy na stronie powinny dopasowywać się do ekranu smartfona czy tabletu. Jeśli internauta nie będzie mógł swobodnie skorzystać ze strony na swoim urządzeniu mobilnym, jego doświadczenia będą negatywne i z pewnością nie będzie to zachęcało do konwersji.

Inną nieprawidłowością jest wolne ładowanie się zawartości. Taki błąd nie tylko wpływa na UX, ale ma również znaczenia dla pozycjonowania – wyszukiwarka Google nie promuje niewydajnych witryn.

Brak informacji na temat firmy

Anonimowość na stronie nie pozwala budować zaufania zarówno u internautów, jak i u wyszukiwarki, co wiąże się z gorszą widocznością w organicznych wynikach wyszukiwania.

Niepełny opis oferty i cen usług

Brak takich informacji to kolejny, bardzo często popełniany błąd, który negatywnie wpływa na UX.

Odbiorcy nie mogą mieć problemu z poruszaniem się pomiędzy stronami i wykonywaniem zadań również ze względu na nieintuicyjne nazwy kategorii czy podstron w obrębie domeny.

Brak ważnych informacji na pierwszym planie

Najważniejsze informacje powinny zawsze znajdować się na pierwszym planie, czyli być najbardziej widoczne. Warto zadbać o dodatkowe wyróżnienie w postaci większej czcionki, innego tła czy innego koloru.

Błędy UX w sklepie internetowym

Do najważniejszych błędów w zakresie UX (User Experience) należą: skomplikowane i obszerne formularze; brak certyfikatu SSL; słaba jakość zdjęć; nieatrakcyjne opisy (np. nie zawierają CTA, czyli wezwania do działania; nie opisują korzyści i ważnych cech, parametrów produktów); brak możliwości dokonania zakupu bez rejestracji konta; za mało lub za dużo treści.

Optymalizacja strony pod kątem User Experience – jak powinna wyglądać?

Pierwszy etap tworzenia skutecznej strategii opartej o wrażenia odbiorców to analiza rynku i konkurencji, czyli sprawdzenie, jakie są aktualne trendy oraz jakie rozwiązania stosuje konkurencja na swoich stronach.

Ważne jest też określenie celów biznesowych firmy na podstawie jej specyfiki i rodzaju serwisu internetowego.

Jeśli strona już istnieje, konieczne jest jej sprawdzenie pod kątem User Experience i zweryfikowanie, które rozwiązania są skuteczne. Jeżeli zaś serwis internetowy będzie dopiero tworzony, należy zbadać grupę docelową, czyli zachowania, potrzeby, przyzwyczajenia potencjalnych odbiorców.

Następnie specjaliści weryfikują, jak opracowane wcześniej schematy sprawdzają się w rzeczywistości, czyli jak działają na użytkowników.

Ostatni etap to wprowadzenie poszczególnych produktów na rynek. Ważne jest przy tym bieżące monitorowanie zachowań osób na stronie oraz analizowanie współczynnika konwersji.

UX – czy pierwsze wrażenie ma największe znaczenie?

Efekt pierwszego wrażenia polega na tym, że człowiek wyrabia sobie zdanie na temat nowo poznanej osoby (lub produktu) na podstawie bodźców odczuwanych przez pierwszych kilka sekund przy jej poznaniu. Dokładnie tak samo wygląda to w przypadku pierwszej wizyty na stronie internetowej.

Jak ważne jest pierwsze wrażenie odbiorcy?

Nowy klient już w ciągu pierwszych 5 sekund wyrabia sobie zdanie na temat odwiedzanego serwisu. To, co zobaczy w tym czasie, musi być niezwykle atrakcyjne, przyciągające uwagę i zachęcające do dalszej interakcji.

Pierwsze wrażenie decyduje o tym, jak będzie wyglądał interfejs użytkownika oraz, jak później zachowa się na stronie.

W budowaniu dobrych doświadczeń przez pierwszych kilka sekund wizyty istotne są aspekty wizualne.

Sygnały świadczące o tym, że strona nie robi dobrego pierwszego wrażenia

Najbardziej oczywistym sygnałem jest brak konwersji pomimo dużej widoczności strony i dużego ruchu. Podczas projektowania zostały prawdopodobnie popełnione jakieś błędy lub po prostu zmieniły się potrzeby grupy docelowej.

Czy optymalizacja pod kątem UX jest dla każdego?

Optymalizacja pod kątem User Experience ma znaczenie w każdym przypadku i nie ma tu wyjątków. Jeśli chcesz, aby Twój serwis internetowy spodobał się odbiorcom i pomagał Ci osiągać cele biznesowe, musisz postawić klienta i jego potrzeby na pierwszym miejscu.

Czy można samemu zoptymalizować stronę pod kątem UX?

Zaprojektowanie strony, która będzie w pełni użyteczna, przyjazna i atrakcyjna odbiorcom, wymaga odpowiedniej wiedzy, narzędzi, a także doświadczenia. Dlatego samodzielna optymalizacja serwisu pod kątem UX raczej nie przyniesie tak spektakularnych efektów, jak współpraca z ekspertami.

Największe korzyści ze współpracy ze specjalistami od UX to: lepsze efekty – lepszy product design; gwarancja skuteczności; więcej czasu na inne działania związane z prowadzeniem działalności; brak ryzyka popełnienia błędu; działania oparte na profesjonalnych badaniach UX; analiza i monitorowanie efektów na bieżąco.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Różnice pomiędzy UI a UX
    Różnice pomiędzy UI a UX
    Podczas budowy strony WWW należy uwzględnić kwestie techniczne oraz perspektywę internautów. Do realizacji tego zadania potrzeba wiedzy i doświadczenia.
    Design Sprint – co to jest?
    Design Sprint – co to jest?
    Design Spirit to technika, dzięki której wprowadzenie produktu na rynek nie będzie żadnym problemem. Warto więc wiedzieć, na czym polega.
    Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych i jak ją zaprojektować?
    Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych i jak ją zaprojektować?
    Poprawnie funkcjonująca strona internetowa musi przede wszystkim udostępniać dane w zrozumiały i przejrzysty sposób. Tym właśnie architektura informacji w serwisach internetowych. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego jest tak istotna oraz co na nią wpływa.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.